30 nov 2015

“Si vols comprar un bon vi en un supermercat, ajupe’t”




Hem trobat aquesta fantàstica entrevista a la pàgina web ara.cat, i em cregut que era prou interessant per compartir-ho amb tots vosaltres directament, o visitant l'enllaç:
 

Joan C. Martín acaba de publicar Los supervinos del 2016, de Las Guías del Lince, basada en els vins que es troben a les principals cadenes de supermercats. I recomana portar-la literalment a la butxaca per anar a comprar vi als grans establiments.

¿O sigui que hem de comprar el vi als súpers?

Es poden comprar en molts llocs, inclosos els supermercats. Sobretot perquè els hàbits de consum van canviar de sobte. Fa nou anys, el 55% del vi es consumia als restaurants i el 45% en establiments de venda d’aliments. Això va canviar de sobte. Per la crisi i potser pel carnet per punts. El cas és que la gent va començar a consumir més el vi a casa.
¿I això va fer que els supermercats comencessin a cuidar més la selecció de vins?

Sí. S’adonen que si no tenen una gran diversitat d’orígens i tipus de vi i una gran qualitat la gent anirà a les vinoteques. Deixen de tenir només Rioja i Ribera del Duero.
El més difícil de comprar vi al súper és que t’ho has de fer tu.

[Assenyala la seva guia.] Per això cal comprar aquest llibret [riu].
I no ens regala algun consell bàsic?

Hi ha una cosa bàsica, utilitzar la informació de l’etiqueta.
No és publicitat?

A les etiquetes hi pot haver descripció de característiques o consells de consum, com quan et diuen que un vi va bé amb un estofat o que té característiques de fruita roja. Però també hi ha informació de debò, de quines varietats de raïm està fet el vi, on està fet, qui el fa, la data d’envasat, si ha estat en bótes de fusta... El volum d’informació útil és indici de qualitat.
I algun truc més senzill?

Al supermercat saben que la gent compra més el vi que hi ha a l’altura del pit o de la vista. Per tant, posen en aquestes lleixes el que els interessa vendre. Si vols comprar un bon vi o el vi que t’interessa a tu i no a ells, ajupe’t una mica. Cal anar de baix a dalt i d’esquerra a dreta.
Per què, d’esquerra a dreta?

Perquè els vins que volen que surtin els posen a la dreta, perquè la gent no es para tant al principi de la prestatgeria. Per tant, mira d’esquerra a dreta i de baix a dalt, perquè potser a l’altura del peu tens vins amb una gran relació qualitat-preu.
 
La seva guia defensa vins de preus ajustats. ¿Vol dir que els altres preus estan inflats?

No, ja no. Això va passar durant una època però després va desaparèixer. La relació qualitat-preu es basa en la competència, el volum de la producció de cada celler i el potencial empresarial. Els cellers petits han de competir més en la comunicació més personal amb el client. I n’hi ha que fan sobreentrega, donen més qualitat del que tocaria pel preu.
I això no s’acosta a rebentar preus?

No, la sobreentrega sempre està dins dels estàndards. El que 
distorsiona el mercat és agafar un vi que ha tingut èxit i que valia 3,64 euros i posar-lo a 6 euros per aprofitar-se d’aquest èxit.
Vostè lloa els vins catalans, però continuen tenint dificultats per arribar al consumidor a Catalunya.

Això és per raons antropològiques i històriques. Però és un error voler crear una mena d’autarquia, com alguns intenten. Catalunya és un país vinícola molt prestigiós a Europa i al món, és un referent. Pretendre que els catalans beguin vi català per autarquia és un error històric. Jo poso 40 vins catalans en una guia de 150 de tot Espanya però no perquè m’estimi Catalunya, que també, sinó perquè són molt bons. El que s’ha de fer és continuar amb la qualitat, la referència territorial i la competència. I tenir paciència, perquè això és un procés cultural que necessita uns anys.
I l’embolic del cava, que ha portat alguns cellers a crear la marca Clàssic Penedès i desmarcar-se d’aquesta DO que inclou tot Espanya, com s’arregla?

El cava és un dels grans èxits de Catalunya. L’intent de fer cava va triomfar a Catalunya i no en altres països del món perquè aquí va entrar dins del procés cultural del pagès català, que és un home empíric. Hauríem d’agrair als déus cada dia tenir cava. El problema és que no es projecta bé estratègicament. Per exemple, cal més rigor en l’etiquetatge. I el fet que la DO sigui única a tot Espanya no té sentit, però és resultat d’un procés històric i ja s’arreglarà. Per això la idea dels caves de paratge em sembla una gran idea, perquè vincula cada cava al seu territori.
L’altre gran èxit català és el Priorat, i no n’hi ha cap a la guia...

Aquest any n’hem trobat molt pocs als supermercats.
Perquè són massa cars?

Depèn de cada anyada. I aquest any potser la producció ja estava col·locada en altres vies de distribució i potser els supermercats han estirat massa la corda amb el tema del preu i no hi ha hagut acord. En tot cas, actualment estan justificats els preus dels Priorats, perquè són produccions petites i són una de les delícies del món. Poca broma amb el Priorat. Hi va haver una època d’esnobisme i d’exageració en els preus, però allò es va acabar.


29 nov 2015

Kursaal Espai Gastronomic

Puntuació: 5,3

Preu mitjà: 20 € - 40€

Passeig Pere III, 35, Manresa

Avui hem anat aquí, per una gran causa. Hem de dir que les expectatives que portàvem eren grans. Només cal veure el local, per imaginar-se que un aquí, menjarà bé.

El festival gastronòmic va començar així:

Amanida cruixent de formatge de cabra: amanida de bossa, amb molt vinagre de Mòdena i un petit i ressec Cruixent de formatge de cabra.




Brandada de bacallà: voleu dir que no era de sobre? I quines torradetes més treballades.... són les del Mercadona o les del Carrefour?



Patates emmascarades: Més aviat aquí ja vam desemmascarar el cuiner, si ser li pot dir cuiner, perquè hauria de fer-li vergonya servir això. Totalment sec i escalfat el microones. 



Taula d'embotits: el xoriço estava bo, i almenys aquí poc podien espatllar, només havien d'obrir l'envàs i posar-lo el plat.



Risotto de bolets: jajajaaj patètic. Però molt útil si vols fer-lo servir per enganxar quelcom. Gran competència al Loctite.



Bacallà: mal descongelat, ressec, sense sabor.... Bona feina, xef!



Hamburguesa de vedella ecològica: ei! Almenys això era "digne". Bon sabor de la carn, però una presentació molt pobre. 




Pastís de xocolata: sense sabor i sec. Així de ràpid i per no allargar més el patiment.



Consell pel Criticat: si això és el que oferiu i teniu el local ple, només podem fer que aplaudir-vos. Bravo, bravo i bravo! Si senyors amb dos collons! Desitgem que no tingueu un xef de veritat treballant per fer això, amb qualsevol aficionat ja feu i us sortirà més barato. Segur que vosaltres o feu, perquè el dinar va ser una gran classe de com economitzar.

Puntuació:

Neteja: 6 Plàtans.

Atenció: 8 Plàtans.

Menjar: 3 Plàtans.

Total: 5,3 Plàtans.

28 nov 2015

Noves Estrelles Michelin d'Espanya i Portugal 2016


Acaba de tenir lloc la presentació de la Guia Michelin d'Espanya i Portugal 2016, una guia que es considera un referent quant a la valoració dels restaurants, encara que no deixa sempre ploure les estrelles a gust de tots. Amb la presentació de la guia es donen a conèixer les noves estrelles, ...i resumint, no hi ha cap nou tres estrelles, dos restaurants han obtingut la seva segona. 
També 15 restaurants han aconseguit la seva primera estrella! (14 d'Espanya i un de Portugal) i entre el quals n'hi ha 4 de catalans!!

De la factoria Bulli, tenim els primers dos: Albert Adrià amb l’Hoja Santa -el gastronòmic mexicà que comparteix amb el cuiner Paco Méndez- i els cuiners Oriol Castro, Eduard Xatruch i Mateu Casañas, antics caps de cuina d’El Bulli, amb el Disfrutar de Barcelona.
Els altres dos són el Tresmacarrons, del Masnou, del cuiner Miquel Aldana, i l’Empòrium, de Castelló d’Empúries.

A Catalunya, cap altra novetat positiva, de manera que la tan anhelada tercera estrella per a la ciutat de Barcelona queda encara lluny de les aspiracions. L'Àbac de Jordi Cruz tampoc l'ha aconseguit aquest any. El Celler de Can Roca, dels germans Roca, i el Sant Pau, de Carme Ruscalleda, sí que mantenen les tres estrelles, a més del Quique Dacosta, a Dénia.
Qui tampoc ha rebut la segona estrella que espera de fa temps el Can Jubany (Calldetenes) del xef Nando Jubany.
També cal parlar d'algunes supressions, i aquestes s'han donat en alguns restaurants amb una estrella Michelin, alguns d'ells per tancament, en total són nou a tota Espanya i  on els següents són catalans: Ca l’Arpa de Banyoles, Comerç 24 de Barcelona (per tancament), Manairó de Barcelona, i Neichel de Barcelona (per tancament)

Nosaltres us deixem aqui la llista dels restaurants de Catalunya, Balears i Comunitat Valenciana que consten i poden presumir d'estrella Michelin.


Amb tres estrelles Michelin
- El Celler de Can Roca. Joan Roca (Girona)
- Sant Pau. Carme Ruscalleda (Sant Pol de Mar, Maresme)
- Quique Dacosta. Quique Dacosta (Alacant)

Amb dues estrelles Michelin
- Abac. Jordi Cruz (Barcelona)
- Miramar. Paco Pérez (Llançà, Alt Empordà)
- Lasarte. Martín Berasategui (Barcelona)
- Les Cols. Fina Puigdevall (Olot)
- Enoteca. Paco Pérez (Barcelona)
- Moments. Raül Balam (Barcelona)
Zaranda. Fernando Pérez (Es Capdellà, Mallorca)


Amb una estrella Michelin
- Hoja Santa. Albert Adrià i Paco Méndez (Barcelona)
- Disfrutar. Oriol Castro, Eduard Xatruch i Mateu Casañas (Barcelona)
- TresMacarrons. Miquel Aldana (Masnou)
- Empòrium. Joan Màrius Jordà (Castelló d'Empúries)
- Pakta. Albert Adrià (Barcelona)
- Tickets. Albert Adrià (Barcelona)
- Malena. Josep Maria Castaño (Gimenells, Segrià)
- L'Ó. Jordi Llobet (Sant Fruitós de Bages)
- Les Moles. Jeroni Castell (Ulldecona, Montsià)
- Casamar. Quim Casellas (Llafranc, Baix Empordà)
- Alkimia. Jordi Vilà (Barcelona)
- Caelis, Hotel Palace. Romain Fornell (Barcelona)
- Cinc Sentits. Jordi Artal (Barcelona)
- Dos Cielos, Hotel Melià. Javier i Sergio Torres (Barcelona)
- Gaig. Carles Gaig (Barcelona)
- Hisop. Oriol Ivern (Barcelona)
- Hofmann. Mey Hofmann (Barcelona)
- Fonda Sala. Toni Sala (Olost, Osona)
- Moo, Hotel Omm. Juan Pretel (Barcelona)
- Saüc. Xavier Franco (Barcelona)
- Via Veneto. Josep i Pere Monje (Barcelona)
- Els Casals. Oriol Rovira (Sagàs, Berguedà)
- L'Angle. Jordi Cruz (Barcelona)
- Capritx. Artur Martínez (Terrassa, Vallès Occidental)
- Estany Clar. Josep Xandri (Cercs, Berguedà)
- Can Jubany. Nandu Jubany (Calldetenes, Osona)
- La Cuina de Can Simón. Xavier Lores (Tossa de Mar, Selva)
- Ca L'Enric. Jordi Juncà (La Vall de Bianya, Garrotxa)
- Bo.Tic. Albert Sastregener (Corçà, Baix Empordà)
- Massana. Pere Massana (Girona)
- La Fonda Xesc. Francesc Rovira (Gombrèn, Ripollès)
- Els Tinars. Marc Gascons (Llagostera, Gironès)
- Torreó de L'Indià. Fran López (Xerta, Baix Ebre)
- Rincón de Diego. Diego Campos (Cambrils, Baix Camp)
- Can Bosch. Joan Bosch (Cambrils, Baix Camp)
- Fogony. Zaraida Cotonat (Sort, Pallars Sobirà)
- Les Magnòlies. Víctor Trochi (Arbúcies, la Selva)
- Dos Palillos. Albert Raurich (Barcelona)
- Koy Shunka. Hideki Matsuhisa (Barcelona)
- Lluerna. Víctor Quintillà (Santa Coloma de Gramenet, Barcelonès)
- Nectari. Jordi Esteve (Barcelona)
- Els Brancs. Javier Cabrera (Roses, Platja de Canyelles Petites, Alt Empordà)
Monastrell (Alacant)
L'Escaleta (Cocentaina)
Casa Manolo (Daimús)
La Finca (Elx)
Casa Pepa (Ondara)
El Poblet (Valencia)
La Sucursal (Valencia)
Ricard Camarena (Valencia)
- Riff (Valencia)
Cal Paradís (Vall d'Alba)
BonAmb (Xàbia)
Andreu Genestra (Capdepera)
Es Molí d'En Bou (Sa Coma)
Simply Fosh (Palma)
Es Fum (Palmanova)
Jardín (Port d'Alcúdia)
Can Dani (Formentera)